ВРЪБНИЦА - СТРАДАНИЕ ГОСПОДНЕ PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   
Brak tłumaczenia artykułu

Осанна! = Спаси ни

Царят влиза в Йерусалим. Къде е тържествената, победоносна и триумфална царска процесия? На този ден, освен че церемониално отбелязваме един от най-големите християнски  празници, в нас неминуемо се поражда и въпросът „Как е възможно?“.

Как е възможно да се случи това – множеството, което днес посреща Христос с викове на радост „Осанна!“, само след броени дни да крещи „Разпни Го!“ И да – не става въпрос за различни хора, а за едни и същи.

Отговор на този въпрос можем да получим в днешния евангелски откъс, написан от свети Марко, в началото на който Исус изпраща двама от учениците си в „селото, що е насреща“, където „ще намерят вързано осле, което никой човек не е възсядал“.

Тези думи ни връщат към Стария Завет и „Книгата на пророк Захария“, в която пророчеството гласи: „Тържествувай, дъще Йерусалимова: ето, твоят Цар иде при тебе, праведен и спасяващ, кротък, възседнал на ослица и на младо осле“.

Това пророчество сякаш е игнорирано през вековете, а описанието на Месията със сигурност е много по-различно от онова, което народът си представя и очаква.

Няма царски кортеж и няма позлатена колесница. Празничната процесия е скромна, а тържествената церемония се изразява в радостни възгласи и ликуване на тълпата, постлани по пътя дрехи и отсечени и хвърлени клони от дърветата.

Спасителят не се появява в царски одежди, облечен в блясък и величие. Той не идва, за да се увенчае с победоносната слава на владетел и господар и да демонстрира сила и мощ, а идва, за да донесе мир на земята.

Исус влиза в Йерусалим не за да отрече Стария Завет, сключен на планината Синай, и не за да го отхвърли, а за да промени този свят до неузнаваемост, донасяйки със Себе си Нов Завет, който се сключва вовеки, подпечатан с кръвта на Божия Агнец, преминаващ през смъртта.

Днес се обръщаме към Бога с думите „Осанна!“ , които в превод означават „спаси ни“, но какъв е смисълът, който влагаме в тях, каква помощ търсим от Господа и към какво спасение се стремим?

Тълпата в Йерусалим дни по-късно ще разпъне „Идещият в Името Господне“, Който сега нарича „Благословен“, само защото не е Този, когото очакват, защото Неговото царство „не е от този свят“ и не е възстановеното израелско-юдейско царство на Давид.

Исус идва, за да извести за Божието царство, което започва с вътрешно обръщане и промяна в ценностите и не идва със сила, а с жертвоготовна и себеотрицателна любов. Затова нека всеки път, когато възклицаваме към Бога „Осанна“, да е защото без съмнение знаем в какво вярваме и какво търсим и това да е небесна подкрепа за вечно спасение!

Poprawiony: sobota, 24 marca 2018 12:00