Рождение на св. Йоан Кръстител PDF Print E-mail
There is no translation of this article

Ако честта носеше печалби, всички щяха да се почтени

Всички сме чували за крал Хенри VIII, известен предимно с многото си бракове и с това, че изоставя съпругите си с лека ръка, а някои от тях дори обезглавява. По време на неговото управление лорд-канцлерът на Англия Томас Мор, който е английски юрист, писател и политик, а също и виден хуманист,

изпълнявал различни обществени длъжности, религиозен защитник, който се противопоставя на развода на краля и остава верен на Католическата църква с отказа си да се явина коронацията на втората съпруга на Хенри VIII Ан Болейн, както и да положи клетва, с която да признае децата им за законни наследници на трона.

Този акт става причина да бъде обвинен в държавна измяна и впоследствие екзекутиран чрез обесване, обезглавяване, разчленяване и разпръсване на останките – така наречената „четворна смърт“.

Би трябвало да се учим от грешките в историята, но в действи-телност те често се повтарят така, сякаш никога не са били записвани. Екзекуцията на свети Томас Мор е добър пример, който бързо ни припомня за екзекуцията на Йоан Кръстител, чието рождение тържествено възпоменаваме днес. Без съмнение, този празник е много специален, затова и в църковния календар му е отредено достойно отбелязване в неделния ден.

Йоан Кръстител заема върхова позиция в историята на спасението, бидейки Предтеча на нашия Господ Исус Христос, и посвещавайки целия си живот на една-единствена цел – да подготви пътя на идващия Месия.

Рождението на Йоан Кръстител служи като ясен индикатор, че Божият план за спасението на човечеството се изпълнява, при това с пълна сила и разгръщайки се в огромен мащаб.

Йоан Кръстител и Предтеча се ражда само шест месеца преди Спасителя на човечеството, за да съгради мост между Стария и Новия Завет, по който до ден-днешен всички ние преминаваме.

Рождението му честваме непосредствено след деня на лятното слънцестоене, който е и най-дългият в годината и след който светлината с бавни темпове започва да намалява. Рождество Христово празнуваме в сезона на зимното слънцестоене, когато светлината отново започва да расте.

Йоан оставя своите родители, за да живее отшелнически и пророчески живот в пустинята, и проповядва покаяние, облечен като старозаветен пророк, носейки дреха от камилска кожа и хранейки се с билки и див мед. Макар и несравнимо скромен в своето служение, той отказва каквото и да е внимание върху себе си от хората: когато питат дали той е Месията, веднага ги насочва към Христос: „Аз ви кръщавам с вода, Той ще ви кръсти със Светия Дух“.

По това време евреите очакват пророк Илия да се завърне на земята и да ги подготви за идващия Месия, но Исус по-късно ще обяви, че Йоан е този пророк.

Когато Исус приближава Кръстителя във водата, той се обръща с думите, които днес са неделима част от всяка една литургия, която се служи по света: „Ето, Агнецът Божий, Който отнема греховете на света“. В лицето на Кръстителя, от една страна, виждаме скромност, която извисява, а от друга, завидна непоколебимост и решителност да отстоява истината и справедливостта. И въпреки скромността си, той успокоява обезпокоените и внася смущение в живота на тези, които се чувстват удобно, критикува фарисеите и садукеите и дори самия цар Ирод. Този кураж и смелостта му се проявяват до краен предел в противопоставянето му срещу сватбата на Ирод с братовата му жена. Без никакъв страх Йоан се опълчва срещу пороците и греха и, за съжаление, за доблестта си заплаща висока цена.

Йоан изпълни мисията на живота си, като се предаде изцяло на Божията воля, и затова ярката светлина на неговата героичност на светостта продължава да осветява пътя на вярващите през всички отминали и настоящи епохи и времена.

Наистина имаме много какво да научим от светеца Йоан, защото Бог го избра да извърши велики дела, но не бива да забравяме, че днес призовава и нас да изразим почитта си към паметта и делото му не само с радостно честване, но и със служение и подражание.

Споменът за тежкото наказание, което понася, продължава да отеква във времето, напомняйки и на нас да бъдем смели във верността си към Бога. Примерът на свети Йоан ни задължава да бъдем будни и да се противопоставяме на гласа на модерните идеологии, налагащи лоши и опасни модели на разруха като развода и аборта или нетрадиционните роли на пола и хомосексуалните бракове, които буквално разяждат семейните ценности и оттам и обществото в съвременния свят.

Честването на Рождението на последния старозаветен пророк и първия новозаветен, предизвестителят на идващата Блага вест и благословение на земята, по своеобразен начин поставя началото на най-големия празник в сърцата ни – честването на собственото ни спасение и изкупление.

„Ако честта носеше печалби, всички щяха да са почтени“ – казва Томас Мор, наградата за които също остава дарът на вечността и признанието през 1935 г., когато папа Пий XI го обявява за светец.

Тези думи дават и на нас добър повод за размисъл и насока, стига само да се вслушаме в тях!

Last Updated on Sunday, 24 June 2018 22:09